Toch nog maar een verslagje.. - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Anmara Oosterbaan - WaarBenJij.nu Toch nog maar een verslagje.. - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Anmara Oosterbaan - WaarBenJij.nu

Toch nog maar een verslagje..

Door: anmara

Blijf op de hoogte en volg Anmara

13 April 2012 | Indonesië, Bali

Lieve allemaal,

Eigenlijk heb ik best nog wel heel erg veel dingen gedaan, en deze wil ik uiteraard graag met jullie delen. Vorige week vrijdag werd ik door Linda meegevraagd om een vulkaan te beklimmen. Er werd alleen niet bij vertelt dat we om half 2 's nachts werden opgehaald en de volgende ochtend 11 uur weer afgeleverd, maar goed toch maar wel gegaan! Voor we bij de vulkaan waren kregen we eerst een klein ontbijt, wat bestond uit een pannenkoek met banaan en een kop thee of koffie. Het was echt ontzettend koud, we waren even vergeten hoe dat ook alweer aan voelde. Daarna werden we in kleine groepjes verdeeld van 5 man en kregen we een gids toegewezen. Onze gids vroeg meteen of we snel of langzaam wilden lopen en het zag er allemaal vrij comfortabel uit dus wij zeiden dat snel wel prima was. Een kwartier later had ik daar al spijt van, mijn god dit is niet te vergelijken met de Vesuvius die we beklommen hebben in Italië. 1. het was midden in de nacht dus donker. 2. die zaklampjes werken niet echt mee aangezien je je handen ook moet gebruiken om niet achterover te vallen en 3. het waren allemaal stenen waardoor je af en toe je balans verloor omdat ze niet vast liggen. Halverwege heb ik echt m'n ogen uitgekeken zo mooi was het om boven de wolken te staan, de volle maan te zien en al die duizenden sterren. Helaas was dat pas halverwege.. het heeft ons in totaal 2,5 uur gekost om boven op de top te komen. Bovenop was het echt ijskoud en nat, waardoor ik op een gegeven moment gewoon blauwe lippen had van de koud, maar echt het was het zo ontzettend waard! De zonsopgang was zo ontzettend mooi. Ik kan me herinneren dat we een keer met franse les een gedicht moesten lezen wat ook ging over dat je een kind een keer voor de ochtend dauw moet wakker maken om de zonsopgang te bekijken. Nou dit is waar, want het was zo mooi.. Langzaam zag je alles meer silhouet krijgen, en de lucht licht roze worden. Daarna zag je (Wat ik persoonlijk het aller mooiste vond) zonnestralen opkomen, blauwe dikke stralen die vanuit het niks eigenlijk de lucht in stralen. Vanaf dat moment zie je langzaam de zon opkomen en dan gaat het heel snel en is die helemaal aan het schijnen en is de kou ook meteen verdwenen. De krater van de vulkaan vond ik eigenlijk helemaal niet zo bijzonder, die was dan weer wel hetzelfde als de Vesuvius. Over de terugreis maakten we ons wel een beetje zorgen, want zoals we omhoog waren geklommen met handen en voeten was toch wel een stuk moeilijker naar beneden. Ik ben maar achter de gids gaan lopen, en even bestudeerd hoe hij dit aanpakte. Daarna ben ik er maar vrolijk achteraan gaan springen en ben niet 1 keer op m'n kont beland :)

Verder heb ik deze week ook nog een surf les genomen, helemaal alleen :) En ik heb echt heel erg veel lol gehad! We hebben eerst de hele theorie uitgelegd gekregen en op het strand geoefend hoe je moest gaan staan, en wat je moest doen als je je balans kwijt zou raken. Allemaal heel leuk, maar als je eindelijk op zo'n plank staat en je voelt dat je valt kan je echt niet meer nadenken over hoe je ook alweer je balans terug moest vinden! Tenminste, niet tijdens de eerste les. De eerste golf had ik gelijk al te pakken! Maar dat heet dan uiteraard beginners geluk, daarna heeft het wat meer pijn en moeite gekost maar ik heb zeker wat golven gehad. Mezelf een aantal keer bijna verzopen en blauwe plekken overal maar elke keer als ik stond had ik zo'n lol dat het dat wel weer goed maakte :) Toen ik terug kwam in het hotel van het surfen, was er paniek uitgebroken omdat er een tsunami alarm af was gegaan voor geheel Indonesië, en eigenlijk was iedereen hier zo in paniek omdat alle ouders vanuit Nederland en Duitsland gingen bellen en vragen wat er was gebeurd, en of we iets hadden gevoeld en dat het op het nieuws was, ernstig ernstig. Wat bleek nou, die aardbeving was zeer ver bij ons vandaan, en de grootste paniek was in Phuket, Thailand en delen van Sumatra. Als daar een tsunami zou komen dan zouden wij nog zat tijd hebben om ons naar een hoger gedeelte in Bali te verplaatsen. Tot nog toe is er niks gebeurd, alleen gaan wij met onze treinreis volgende week niet meer langs Phuket tot dat al het gevaar geweken is.

Over mijn treinreis gesproken, ik word vannacht 4 uur opgehaald samen met Svea om naar Singapore te vliegen. Dat is Nederlandse tijd 10 uur vanavond bij jullie. Vanaf dan heb ik ook geen Whats app meer op mijn telefoon en werkt mijn Indo nummer ook niet meer. Dan ben ik via old-school sms weer bereikbaar op mijn Nederlandse nummer :)

Ik weet niet waarom, maar uiteraard ben ik nu nog steeds niet begonnen met het inpakken van mijn koffer... Slaat ook nergens op want ik heb mijn koffer hiervoor ingepakt (of nouja Justus heeft mijn koffer ingepakt) alsof ik 3 weken op vakantie ging in plaats van een half jaar weg. Dus zoveel heb ik nu ook weer niet in te pakken. Ik heb wel heel veel zin om nu door te reizen, vanaf Thailand gaat de tijd waarschijnlijk helemaal vliegen, wat het nu ook al gedaan heeft. Aan de andere kant, en ik had niet verwacht dat ik dit nog zou gaan zeggen.. ga ik Bali wel missen. Het eiland op zichzelf niet maar wel de mensen waarmee ik hier ben omgegaan, degene die nu dan weer terug gaan naar Nederland of door naar een andere campus van Stenden, de ervaringen die ik met hun gedeeld heb en alle leuke dingen die we hier gedaan hebben. Ik kan niet anders zeggen dat deze 10 weken mee en tegen vallers hebben gehad, maar dat ik deze ervaring voor geen goud had willen missen!

Een hele dikke kus, en vanaf de 22e laat ik op mijn blog weer wat van mijn trein avontuur horen!

Dikke kus

  • 13 April 2012 - 08:56

    Cleo:

    Goede reis! Geniet ervan. Ben benieuwd naar Thailand :)

  • 13 April 2012 - 14:06

    Oom Frans:

    Ik was wel goed geinformeerd over die nachtelijke trip over de vulkaan,dus ik durfde het niet aan.maar gezien jouw mooie foto`s heb ik heel wat gemist. Goed gedaan meid.Heb je aan de nachtelijke hemel Venus nog kunnen vinden? Je Pa en Ma en Boris zijn zondag bij ons op bezoek geweest, dus je oren zullen wel getuut hebben omdat we het natuurlijk uitgebreid over jou gehad hebben. Fijne tijd in Thailand. Uiteraard blijf ik je volgen en ben benieuwd naar je verdere avonturen.
    Succes met je studie, en opgepast voor die razendsnelle Thaise haantjes daar in Bangkok. Kus.

  • 13 April 2012 - 14:16

    Mama:

    Wat een verrassing toch een een verhaal.
    Jij op de surfplank zozozozo. Ziet er stoer eruit. Maar dat is wel het woord voor 2012 STOER. Geniet en doe voorzichtig. Dikke kus

  • 13 April 2012 - 15:05

    Oma Hiilie:

    Blij ben ik voor je dat je je verblijf op Bali tenslotte toch als positief hebt ervaren!
    vOLGENDE KEER ERNAAR TOE GEEFT JE EEN ONGEKENDE VOORSPRONG EN....
    wAT IS ER NOG VEEL TE DOEN.
    vEEL LIEFS EN IK KIJK UIT NAAR JE MAILS UIT THAILAND.
    vEEL SUCCES MET LIEFS VAN oMA hIILIE

  • 13 April 2012 - 15:16

    T.Anmara:

    Lieve schat, wat is het toch een wonder met jou, je groeit met de minuut!
    Hele goeie reis verder en tot gauw horens, voorzichtig en pas goed op je zelf!

    liefs
    t.anmara

  • 13 April 2012 - 19:50

    Carian:

    Zo vlak voor je gaat vliegen nog snel een berichtje. En wow wat ben ik jaloers op die foto's! Ik wou dat ik erbij kon zijn. Heeeeeel veel succes en plezier met je reis naar Thailand en ik wacht op een nieuw verslag, ik zie het allemaal voor me wat je meemaakt als ik je verlag leest. Heeel veeel kusjes xxxx

  • 13 April 2012 - 20:26

    Mel En Len:

    Lieve tuttebol,

    Weer super leuk om te lezen. Wat heb jij stoere dingen gedaan op Bali zeg. Ik ben heel benieuwd naar de treinreis die je gaat maken :) . Ben dol op treinreizen maken ... Dus kom maar gauw door met het verslag.

    Dikke kusss uit het zonnige Noordwijk aan zee.

  • 15 April 2012 - 21:03

    Papa:

    Ha moppie, wat een mooie verhalen weer! En vandaag van Singapore, via Kuala Lumpur naar Bangkok. En dan zien wij elkaar over 2 maanden. Ik zie uit naar je volgende reisverslag.

  • 22 April 2012 - 11:39

    Kikker:

    Ha droppie,
    Het is veel te lang geleden dat ik iets van me heb laten horen! Dat neemt niet weg dat ik je verslagen niet heb gelezen. Maar dat neemt tegenwoordig zo veel tijd in beslag, dat er nauwelijks tijd over blijft om je te schrijven. Iedereen heeft het al gezegd: je bent onwijs stoer geweest. Kijk eens naar de foto's van de eerste week. Een beetje verplicht omdat wij er om vroegen, maar de fun spatte er niet vanaf. Trek een denkbeeldige lijn (zeg maar gerust een dikke streep) en kijk dan naar de rest van de foto's! Die had je allemaal niet gemaakt als je na die eerste beroerde week naar huis was gegaan! Wat een gemis!
    Ik zal dus een nieuwe naam voor je moeten bedenken. Droppie heeft iets troostends

  • 22 April 2012 - 12:16

    Kikker:

    (was iets te vlug), dus moet ik iets gaan bedenken dat bij je nieuwe stoere plaatje past.
    Ben laatst met mamma op stap geweest (en nog 2 andere middelbare moeders...) en ze heeft de halve dag naast haar schoenen gelopen van trots. Vooral dat stoere, daar kan ze niet over uit. Je broer doet er wat lauwtjes over, maar het kan niet anders zijn dan dat hij stinkend jaloers is! En terecht!
    Hier is het druk, dat is de reden dat ik nog niet zo veel geschreven heb. Het was dus geen schrijversblock naar aanleiding van alle overweldigende reacties die ik dan weer lees op jouw verslag. Nee het is gewoon praktisch! 5 dagen werken en in het weekeinde was, drogen, strijken en vooral veel boodschappen! Of in een andere volgorde, maar dan komt het toch op hetzelfde neer!
    Deze afgelopen 10 weken ben je gegroeid en vooral sterker geworden! Laat je niets anders wijsmaken en door niemand van de wap brengen: jij hebt dit mooi zelluf gedaan. Die koffer inpakken moet dan ook wel lukken, toch? Scrtsch scrtsch scrtsch en alles ligt er in! Op de deksel zitten doet al eeuwen wonderen! Dat kun je dan beter zelf doen, als aan een kleine Balinees over te laten. Die leggen minder gewicht in de schaal. Praktisch bekijken die zaken!
    En nu dus met de trein onderweg in Thailand. De tsunami stress hebben we al gehad, dus die kunnen we van de lijst afstrepen. Blijft de gevangenis stress nog over! Hihi, je moeder wordt nu kortademig en paars... Dus lieverd (heb nog niet eerder de neiging gehad adviezen te geven, maar ga het toch maar doen):VAN NIEMAND IETS AANNEMEN!!! Je wilt daag NIET logeren, echt NIET! En uiteraard zit hier ook een stukje eigen belang bij.... Stel dat ..... Dan moet ik met je ouders gaan actie voeren, want dat hoort zo. Dan komen we vervolgens in een paar Vara talk-shows en daar zit hem het punt. DWDD met Matthijs dat zou ik nog kunnen hendelen, maar stel, ik zeg STEL, dat we naar Pauw en Witteman moeten...... Dat zou ik echt niet aan kunnen! Ik vind die Jeroen Pauw zo een ontzettende griezel.....! Als je weet hoeveel vriendinnen hij heeft versleten dan wil je daar niet op bezoek! Laat staan er naast zitten....! Dat kunnen we je moeder ook niet aan doen! Vervolgens zit daar dan vaak de minister van buitenlandse zaken bij: Uri Rosenthal.... YEK! Nou is het kabinet gisteren gevallen dus zal die minister niet zo heel veel meer kunnen doen, dus: blijf weg van dat 'hotel', voor je eigen bestwil! Hoe klinkt dat?
    Het heeft zojuist gehageld en geonweerd, dus zitten wij vanavond fijn aan de zuurkool met draadjesvlees. En dat op 22 april! Wie van ons twee is dan het slimmeke?
    Lieverd, je zult ongetwijfeld ook deze keer even moeten wennen, maar het zal vast veel korter zijn. Als je ziet hoe snel die afgelopen weken zijn gegaan, dan kan het niet anders dan dat het nu ook zo gaat.
    Je reis heeft eigenlijk veel weg van die tocht naar de top van de vulkaan, bedenk ik me net. Een stukje in het donker, hobbelig en op weg naar een onbekend eindpunt. Om dan tot je grote verrassing de zon op te zien komen die je heerlijk verwarmt. Lieve Anmaartje dat pakt niemand jou meer af en dat neem je mee voor de rest van je leven! Wat een wijsheid en dat van je oud(st)e tante.... Wie had dat ooit van ons verwacht? Dus, toch maar, lief Dropje, lekker nog een paar weken gaan genieten. Ik vraag aan mama je nieuwe adres en er ligt nog een kikker voor je klaar. Je kunt hem zoenen, je weet nooit wat er van komt. Dikke kus van mij alvast, kikker

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anmara

Actief sinds 17 Jan. 2012
Verslag gelezen: 551
Totaal aantal bezoekers 26545

Voorgaande reizen:

28 April 2014 - 16 Mei 2014

Holidays!

03 Februari 2012 - 08 Augustus 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: